Hidung dan keperibadian  

Posted by afk@penk

setiap insan didunia dilahirkan dengan rupa paras yg berbeza-beza, itulah kuasa Allah s.w.t. setiap makhluk ciptaanya begitu unik dan mempunyai keistimewaannya tersendiri. Namun tahukah anda bentuk hidung boleh dijadikan ukuran dlm menyingkap peribadi sesorg

  • Hidung panjang :

Jika pasangan anda memiliki bentuk hidung seperti ini, dia merupakan seorang yang mempunyai personaliti yang kukuh dan berpotensi untuk mempengaruhi orang lain yang berada di sekelilingnya. Dia seorang yang bercita-cita tinggi dan sangat sensitif orangnya. Jadi janganlah anda sengaja ‘mencari pasal’ dengan mereka yang berhidung panjang.

Selain itu, mereka juga mudah membantu dan sangat bermurah hati, hanya pada mereka yang tahu menghargainya! Anda tidak perlu membalas pertolongannya cukup sekadar anda menghargai bantuan yang dihulurkan itu. Mereka yang berhidung panjang juga dipercayai bijak menonjolkan diri dan mudah berjaya dalam perniagaan dan bidang seni.

  • Hidung kecil :

Si empunya hidung kecil, mempunyai daya imaginasi yang tinggi dan berbakat dalam bidang seni. Dia juga suka mengejar sesuatu yang baru dalam kehidupan. Bagi mereka yang berhidung kecil, suka mencuba sesuatu yang baru dalam kehidupan.

Dia juga seorang yang peramah, dan amat mudah menyesuaikan diri dengan keadaan sekelilingnya. Adakalanya sikap mereka sukar diramal dan mereka bersikap kebudak-budakan. Jadi usahlah anda rasa bosan dengan sikap si hidung kecil kerana mereka sememangnya seorang yang manja.

Awas, pemilik si hidung kecil tidak tetap pendirian. Dia juga mudah dipengaruhi oleh orang lain dan bersikap terburu-buru dalam membuat keputusan, tanpa memikirkan pro dan kontra keputusan tersebut. Ha… bila dah tersilap langkah, tiada gunanya lagi…

  • Hidung paruh burung :

“Eh, betullah. Sekali pandang, hidung dia macam paruh burung, nampak macam patahkan!” Mungkin itu yang akan anda perkatakan apabila ternampak seseorang yang mempunyai hidung jenis ini. Ha… jangan tak tahu… mereka yang mempunyai hidung jenis ini ada keistimewaannya. Mereka mempunyai pendirian yang teguh dalam membuat sesuatu keputusan dan tidak mudah terpengaruh dengan kata-kata orang lain.

Mereka cukup tegas dalam apa jua keadaan, tidak terburu-buru dan menunggu masa yang sesuai sebelum membuat sesuatu tindakan. Pasti ramai yang berminat dengan pemilik si hidung paruh burung ini kerana daya pemikiran mereka cukup imaginatif, kreatif dan bijak, tetapi mereka agak sukar untuk mencari cinta sejati dalam kehidupan mereka.

  • Hidung tajam :

Ha… jaga-jaga dengan pemilik si hidung tajam! Mereka ini jenis yang memandang kebendaan. Bagi mereka aset dan wang adalah segala-galanya. Tiada apa lagi yang penting selain dua perkara tersebut. Erm, jangan salah faham, pemilik si hidung tajam ini, bukanlah kaki pisau cucur, mereka mengumpulkan aset dan mencari wang dengan tulang empat kerat mereka dan bukan menumpang kekayaan orang lain. Mereka sanggup bekerja keras demi memastikan kehidupan mereka selesa dan senang.

  • Hidung lurus:

Bertuahnya kalau anda berdampingan dengan si pemilik hidung lurus. Ha… mereka ini merupakan seorang yang setia dan adil dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Mereka adalah golongan yang sanggup berkorban demi orang lain berbanding menjaga kepentingan sendiri. Si hidung lurus akan mencari pasangan hidupnya yang juga setia dan tidak menipu. Awas, sekali anda telah menipu si hidung lurus, peratus kepercayaannya kepada anda akan turun ke tahap 0%. Jangan main-main.

  • Hidung kembang:

Mereka yang berhidung kembang merupakan seorang yang aktif dan cekap dalam melakukan apa jua kerja. Mereka seorang yang artistik dan suka mempelbagaikan aktiviti seharian mereka. Jika anda ingin meminta pertolongan, carilah pemilik hidung kembang sebab mereka akan membantu anda pada bila-bila masa. Mereka mudah kasihan kepada teman-teman, sehingga tidak sanggup untuk mengecewakan sesiapa.

  • Hidung runcing:

Mereka yang berhidung runcing adalah seorang yang lemah-lembut dan amat berdiplomasi. Ha… jangan tak tahu, mereka yang berhidung runcing juga licik orangnya, mereka juga bersikap pentingkan diri sendiri. Satu lagi kelemahan si hidung runcing, mereka mudah terpengaruh dengan apa juga yang dilakukan oleh orang lain. Mood mereka sukar dijangka, jadi janganlah anda melakukan sesuatu yang ‘bodoh’ kerana ia akan menjerat diri anda sendiri.

  • Hidung pesek:

Mereka yang memiliki bentuk hidung seperti ini merupakan seorang yang kuat berahsia. Orang yang tidak mengenali pemilik si hidung pesek tidak akan dapat menjangka perasaan mereka dari semasa ke semasa. Mereka juga dikatakan kurang yakin dalam melakukan sesuatu perkara, sedangkan mereka sebenarnya boleh menyelesaikan perkara tersebut dengan baik. Si hidung pesek cukup ramah dan mudah mesra walau dengan sesiapa sahaja. Mereka boleh membuatkan orang lain cukup senang dengan kehadiran mereka.

Erm, apalagi pastikan bentuk hidung pasangan anda agar mudah untuk anda mengenalpasti peribadi atau personalitinya. Selepas ini, tiada lagi alasan untuk anda tidak mengetahui peribadi pasangan anda.

Pernikahan....satu hakikat  

Posted by afk@penk

A'kum,

Semua pasti tahu apa itu nikah/pernikahan/bernikah... ianya satu kewajipan bagi sesorg yg bukan muhrim laki & perempuan untuk menjalinkan hubungan yang halal...
namun tahu kita sebab apa kita hendak bernikah...
Hakikat yang seperti apakah yang
paling membahagiakan? Cuba kita
lihat…dan manakah pilihan kita???

1- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana nafsu, maka pasangan rajin
bertengkar jika servis di kamar tidur
tidak memuaskan.

2- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana HARTA, maka pasangan bakal
bubar jika bangkrup.

3- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana KECANTIKAN, pasangan bakal
lari jika rambut mula beruban dan muka
keripot atau badan jadi gendut.

4- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana ZURIAT, maka pasangan akan
cari alasan untuk pergi jika pasangan tidak
dapat memberi anak.

5- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan
lari jika orang berubah tingkah lakunya.

6- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana CINTA, hati manusia itu tidak
tetap dan mudah terpikat pada hal-hal
yang lebih baik, lagi pula manusia.
Yang dicintai pasti MATI / PERGI.

7- Jika hakikat pernikahan adalah
kerana IBADAH kepadaALLAH,
sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI
HIDUP kepada makhlukNYA. Dan ALLAH
mencintai hambaNYA melebihi seorang
ibu mencintai bayinya. Maka tak
ada alasan apapun didunia yang dapat
meretakkan rumah tangga kecuali jika
pasangan mendurhakai ALLAH.

renung-renungkan dan selamat beramal...

(resources from www.tentangcinta.com)



Tips-tips Menghilangkan Jerawat.. (i'allah)  

Posted by afk@penk

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .

Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.

Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.

Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.

Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.

Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.

Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.

Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.

Tahi Lalat dan Maknanya (For Fun yaa)  

Posted by afk@penk

Masyarakat pada zaman dahulu mengenal seseorang dgn melihat tanda pada badannya.Diturunkan di sini firasat tentang tahi lalat. Sejauhmana kebenarannya tidaklah diketahui dgn jelas. Namun begitu,ia biasa
diajarkan di kalangan Masyarakat Melayu.Hanyalah sekadar menambah pengetahuan semata-mata.

TANDA FIRASAT

bibir atas kanan banyak rezeki, pandai

bibir atas kiri ramai kawan, baik hati

bibir bawah kanan disegani orang, ramai yg suka

bibir bawah kiri pandai bicara, tak mudah kalah

leher kanan cerdas, jujur, berani menderita

leher kiri cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan

leher di tengah tercapai cita-cita

biji mata kanan suka serong dan pembohong

biji mata kiri pembohong tetapi baik hati

hujung mata kanan baik hati, sopan santun, cerdas

hujung mata kiri baik budi, murah rezeki

punggung kanan agak mengalami kesulitan

punggung kiri malas dan suka duduk

betis kanan suka berhibur, boros

betis kiri rajin,tidak suka menganggur

lutut kanan bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha

lutut kiri kurang kuat berusaha

kepala sebelah kanan terkabul cita-cita

kepala sebelah kiri sering menemui kesusahan

kepala sebelah belakang jujur, sabar dan tekun

kening kanan cerdas dan cekap

kening kiri cerdas, sopan santun

tengah kening keras hati, berani segala hal

hujung mulut kanan kecil rezeki, tak mudah kalah

hujung mulut kiri suka berpoya-poya

ketiak kanan dapat menyimpan rahsia

ketiak kiri jujur, banyak yang cinta

pergelangan kaki kanan suka berpergian (keluar rumah)

pergelangan kaki kiri kehendak kuat

batang hidung banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya

pada hidung banyak rezeki

dagu bawah kanan jujur dan baik hati

dagu bawah kiri bijak sana dan berbudi luhur

kemaluan kanan atau kiri baik, suka senggama

di kepala kemaluan (lelaki) bakal beristeri 2

tumit kanan jujur dan banyak kawan

tumit kiri baik budi

alis kanan suka menolong, baik hati

alis kiri ramai yang suka

pangkal peha kanan kemahuan kuat

pangkal peha kiri suka kerja apa pun

telapak kaki kanan tak mudah mengeluh

jari kaki kanan suka menolong

jari kaki kiri berbudi, suka berbuat baik

bahu kanan cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan

bahu kiri suka kerja keras, banyak tanggungjawab

buah dada kanan baik hati, pendiam,simpan rahsia

buah dada kiri ramai kawan, setia pada pasangan

lengan kanan setia dan taat pada atasan

lengan kiri menepati janji dan rajin

pipi kanan ramai teman

tengah-tengah pipi kanan ramai yg suka

tengah-tengah pipi kiri ramai teman

ubun-ubun kurang jujur

pusat cerdas, tangkas, tekun

pusat bahagian kanan sejahtera dalam hidup

pusat bahagian kiri beroleh kemuliaan

pinggang kanan sayang pada pasangan hidup

pinggang kiri disayang pasangan hidup

dada kanan dapat mengatasi masalah

dada kiri berani, jujur dan sabar

telapak kaki kanan tidak mudah mengeluh

telapak kaki kiri baik budi pekertinya

siku tangan kanan kuat ingin memiliki kekayaan

siku tangan kiri baik hati, suka menolong

jari tangan kanan serba beroleh keuntungan

jari tangan kiri serba baik bekerja

jari telapak tangan kanan banyak rezeki tapi boros

jari telapak tangan kiri banyak rezeki dan cermat

pergelangan tangan kanan boros, suka bersukaria

pergelangan tangan kiri dapat berpangkat

perut bawah kanan banyak rezeki, suka memberi maaf

perut bawah kiri baik hati, tenang hidupnya

sudut mata kanan dalam disayang suami atau isteri

sudut mata kiri dalam tidak mudah dilupakan pasangan

sudut mata kanan luar baik budi, ramai yg cinta

pelipis kiri murah rezeki, dpt jadi kaya

pelipis kanan serba berhasil dalam usaha

kelopak mata kanan atas baik hati, ramah, berjaya

kelopak mata kiri atas baik budi, ramai yg suka

kelopak mata kanan bawah agak malas

kelopak mata kiri bawah agak bodoh, kurang bijaksana

GITN Offsite Training (Exinda) at Port Dickson  

Posted by afk@penk













1st week bln March 2010, aku ade g offsite training dekat PD, dianjurkan si vendor company aku...smp tgh hari jumaat...trening agak membosankan, tp aktiviti selepas trening tu yg menarik...siap leh cuci mata lagi...haha..tp bile mlm menjelma bosan x hingat..dh laa xde wifi..adeh mati kutu gue...ape2 pun bkn selalu dpt trening smbil bercuti..hehe

KLIA  

Posted by afk@penk







Selepas je sesi pak de kawen di Sepang...kitorg g KLIA...saje jalan...nie antara pic yg diambil...yg byk pun pic Acu...

Perkahwinan Pak de di Sepang  

Posted by afk@penk in

Saat perkahwinan Pak Ude (chikot@sue) di Sepang pada 28 February 2010...
ketika saat diijab kabulkn...


sesi bergambar selepas Nikah


Bearak ke rumah pengantin perempuan untuk disandingkan